назад

Как да се предпазим от кражба или измама

Уважаеми клиенти,

В последно време „phishing" или още „fishing" атаките зачестиха. Важно е да бъдете внимателни и предпазливи, когато въвеждате своите лични данни в интернет пространството! На първо място това е Ваша лична отговорност.

Съветваме Ви да бъдете бдителни и да пазите своите лични и банкови данни! Пазете се от така наречените „phishing" атаки! Чрез „phishing" атаките злонамерени лица се сдобиват с лични данни, пароли за достъп до онлайн банкиране, както и с номера на банкови карти на клиенти, за да злоупотребят с тях.

Как се случва измамата?

Злонамерените лица изпращат имейл, който звучи убедително и правдоподобно и до голяма степен наподобява официалния формат на банковата кореспонденция. Така те подканват потенциалните си жертви към отваряне на линк, водещ към имитираща страница, където да въведат доброволно своите данни.

Предпазете се, като бъдете по-внимателни, бдителни и отговорни към своите лични данни и информация. Спазвайте тези съвети:

  • Не отваряйте линкове и прикачени файлове, при получаване на съмнителен имейл и не инсталирайте на компютъра си непознати приложения, преди да проверите техния произход;
  • Винаги проверявайте истинността на съобщенията, които получавате на своята електронна поща. Банката комуникира с клиентите си с официални имейл адреси с домейн: @fibank.bg или чрез съобщения/чат в Моята Fibank;
  • Никога не въвеждайте лековерно лични данни, своето потребителско име и парола за онлайн банкиране, както и номера или други данни на банковата си карта;
  • Винаги проверявайте адреса на страницата, в която въвеждате своите данни;
  • Избягвайте въвеждането на данните от личните ви банкови карти на компютри, ползващи се от повече хора;
  • След приключване своевременно напускайте интернет страницата, чрез която извършвате плащания с картата;
  • Въвеждайте данните на своята карта само в сайтове, чийто уеб адрес започва с „https";
  • При покупки или резервации в интернет, преди да извършите трансакцията се убедете, че сте се запознали с всички условия, свързани с нея - Общи условия на търговеца, срокове за доставка и политика при връщане на стоки, отказване на резервации и оспорвания, гаранционни условия и т.н. Бъдете внимателни и се уверете, че давате разрешение на търговеца да задължи сметката ви само със сумата на конкретната покупка.
  • И при най-малкото съмнение винаги се обръщайте към нас;
  • В случай че по погрешка въведете свои лични данни или пък друга ценна финансова информация се свържете с нас, за да бъдат предприети нужните мерки и незабавно сменете паролата и потребителското си име за вход в Моята Fibank.

Първа инвестиционна банка АД полага усилия и взима мерки, за да се пребори с тези „phishing" атаки и оценява всяка обратна връзка от клиенти на Банката и други лица.

За да подадете сигнал, можете да се свържете с нас на:
Моята Fibank: телефон: 0700 12 777 (денонощно) или имейл: my.fibank@fibank.bg.

Телефони за връзка с картов център (денонощно): (02) 817 1143; (02) 817 1142; 088 8 68 10 10 или имейл: cards@fibank.bg

Още полезни съвети как да се предпазите от „phishing" можете да откриете и в блога на банката.

 

Особено важно е да пазите Вашите лични данни от неразрешеното им разкриване пред други лица, тъй като те могат да бъдат използвани без съгласието Ви за банкови операции -  откриване на банкови сметки, теглене на пари и преводи, получаване на кредити и издаване на кредитни карти на Ваше име, както и за други действия с негативно влияние върху финансовото Ви състояние. Ето някои препоръки как да защитите личните си данни:

  • Пазете грижливо личните си документи (лична карта, паспорт, шофьорска книжка) както и всякакви други документи, съдържащи лични данни и информация; съхранявайте ги така, че до тях да нямат достъп трети лица; Ако някой от личните ви документи бъде откраднат или загубен, незабавно уведомете Банката и компетентните  органи;
  • Унищожавайте своевременно документите, които съдържат лични данни и информация или са за лично ползване (препоръчително чрез използването на машина за унищожаване на документи - shredder);
  • Подхождайте с подозрение към всякакви недоговорени или нетърсени от Вас форми на комуникация, чрез която се изискват ваши лични данни. Въпреки че дадено телефонно обаждане, писмо или имейл от Банката изглежда обосновано и логично, винаги има вероятност да е с цел измама. Не отговаряйте в никакъв случай на подобен опит за контакт, докато лично не се свържете с нас на посочените координати за обратна връзка;
  • При промяна на вашето местоживеене (постоянен или временен адрес, адрес за кореспонденция), своевременно ни уведомете; съветваме Ви да уведомите и всички други лица, с които имате договорни отношения, както и съответните органи, когато това е необходимо; по този начин ще предотвратите нежелано получаване на лична информация от други лица;
  • Проверявайте внимателно всяка банкова информация - отчети и извлечения по сметки и банкови карти и др. В случай че забележите операции, които не сте оторизирали, незабавно се свържете с Fibank;
  • Периодично проверявайте своята кредитна задлъжнялост, като поискате справка от Централния кредитен регистър при Българската народна банка, което можете да направите и чрез нашата Банка. По този начин своевременно може да установите наличие на кредити, които не сте получавали;
  • Пазете и защитете от неоторизиран достъп личните данни на ваши роднини и близки, които са починали, по този начин ще намалите риска от тяхното неправомерно използване.

Банковата карта е платежен инструмент, осигуряващ отдалечен достъп до Вашите сметки посредством банкомат, ПОС устройство, чрез интернет. Вие се идентифицирате пред Банката чрез поставянето на картата в устройството и въвеждането на коректен ПИН, а при операции чрез интернет –като посочвате името си, номера на картата и друга информация, изписана върху нея.

Поради това от особена важност е грижливо да съхранявате своите банкови карти и ПИН кодовете за тях, както и да сте особено наблюдателни при ползването им: 

  • Пазете своите банкови карти на сигурно и защитено от чужд достъп място; Вземете предпазни мерки, за да избегнете кражба – например, избягвайте поставянето им в джобове, откъдето те лесно могат да изпаднат, не оставяйте своята чанта или портфейл без надзор и др.;
  • Вашият ПИН е известен единствено и само на Вас. Той не е необходим на Банката и не се съхранява под никаква форма. Не го разкривайте пред никого, дори ако ви бъде изискан от лица, представящи се за служители на ПИБ АД, не го предоставяйте по интернет или по телефон и не го записвайте. При получаване на картата можете да смените на банкомат на Банката първоначално предоставения Ви ПИН. 
  • Незабавно сигнализирайте, ако загубите вашата карта или тя бъде открадната; съхранявайте на лесно достъпно за Вас място телефонните номера на Банката за връзка в тези случаи;
  • Не носете карти, които не са ви нужни и които няма да използвате – пазете ги на   сигурно място;
  • Не предоставяйте картата си на други лица; ако е необходимо да платите с нея в търговски обект, не позволявайте опериране с картата без Ваш надзор;
  • Когато плащате с карта в търговски обекти се уверете в точността на сумата, която е изписана на разписката от ПОС терминалното устройство, както и във верността на данните за търговския обект, които са изписани върху разписката. При въвеждане на ПИН закрийте с ръка клавиатурата и се убедете, че не сте наблюдавани от някого в непосредствена близост до Вас.
  • Препоръчваме ползването на услугата „SMS за авторизации с карти” – по този начин ще получавате своевременно информация за извършени с картата ви банкови операции.
  • За повече сигурност на своите картодържатели, Банката предоставя възможност за управление на лимитите за разплащане по банковата карта чрез Моята Fibank. Чрез тази функционалност, картодържателите могат сами да определят какви трансакции са позволени с притежаваната от тях карта и ограничат ползването и на териториален принцип или вид канал. Например, клиент може да ограничи извършването на трансакции извън територията на България или пък да забрани изцяло използването на карта в интернет. Функционалността за управление на лимитите позволява множество индивидуални настройки, които да повишат сигурността по Вашата карта. Промяна на лимитите е възможна по всяко едно време.


Когато ползвате банкомат:

  • Огледайте процепа, в който се поставя картата; ако забележите следи от външна намеса, поставени допълнителни устройства, или ако устройството не изглежда по обичайния начин, използвайте друг банкомат;
  • При въвеждане на ПИН закрийте с ръка клавиатурата и се убедете, че не сте наблюдавани от някого в непосредствена близост до вас. Не се доверявайте на лица, предлагащи ви помощ при осъществяването на трансакцията.


Когато плащате с карта по интернет:

  • Избягвайте въвеждането на данните от личните ви банкови карти на компютри, ползващи се от повече хора;
  • След приключване своевременно напускайте интернет страницата, чрез която извършвате плащания с картата;
  • Въвеждайте данните на своята карта само в сайтове, чийто уеб адрес започва с „https”;
  • При покупки или резервации в интернет, преди да извършите трансакцията се убедете,   че сте се запознали с всички условия, свързани с нея  - Общи условия на търговеца, срокове за доставка и политика при връщане на стоки, отказване на резервации и оспорвания, гаранционни условия и т.н. Бъдете внимателни и се уверете, че давате разрешение на търговеца да задължи сметката ви само със сумата на конкретната покупка.

Всички злоупотреби, свързани с кражба или загуба на банкови карти, могат да бъдат сигнализирани 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата на следните телефони:     

+359 2 8171143; +359 2 8171144; 0800 12 012 или +359 888 68 10 10

 

Помощ и грижа за клиента