Джонатан Харфилд, Главен изпълнителен директор на ПИБ, пред в. "24 часа": "Купихме "Дайнърс клуб", ще я пуснем на народа"

Джонатан Харфилд, Главен изпълнителен директор на ПИБ, пред в. "24 часа": "Купихме "Дайнърс клуб", ще я пуснем на народа"

Г-н Харфилд, Първа инвестиционна банка стана мажоритарен собственик на "Дайнърс клуб България". Кога ще започнете да издавате кредитни карти "Дайнърс клуб"?

- Планирахме през септември да пуснем ко-брандирана карта "Дайнърс клуб - Първа инвестиционна банка", която да е по-достъпна от стандартните, както и "Дайнърс клуб" за елита.

Междувременно обаче започнахме да предлагаме картите във всички наши офиси. В момента има около 3000 карти. Стремежът ни е за година картодържателите да станат над 11 000. В Хърватин например 30 - 40% от пазара е на "Дайнърс клуб". Това е много добро допълнение към нашия портфейл. Надяваме се, че голяма част от 370 хил. наши картодържатели ще си издадат и карта "Дайнърс клуб".

Какви са предимствата й?

- Това е по-специален продукт, сравнен с "Виза" и "Мастъркард", но е и карта, която широко се използва. Не е просто карта за богати, а и за обикновени хора. Тя им дава възможност да се възползват от множество намаления и специални оферти.

Какви са изискванията към клиентите?

- Картата "Дайнърс клуб" е т. нар. чардж (charge) карта - това не е кредитна карта в типичния смисъл, тъй като няма револвиращ кредит. Човек може да харчи определена сума всеки месец и на края трябва да възстанови баланса по картата. Критериите няма да е уместно да ви ги кажа, защото са търговска тайна.

Как се отразяват мерките на БНБ върху банковата система и върху ПИБ в частност?

- В банковата система има известно напрежение по отношение на кредитирането. Първата последица от мерките е, че активите на банковия сектор леко се свиха - в края на март бяха 29 млрд. лв., а в края на юни са около 28 млрд. лв. Следващата последица е, че банките са по-избирателни по отношение на качеството на своите портфейли и това е доведе до ограничаване на кредитите. Третата е, че натискът върху лихвените проценти надолу като че ли намаля. Като цяло ПИБ е постигнала ключовата си цел - увеличаване на пазарния дял. В края на юни той е 8% при 6,6% в края на 2004 г. През първата половина на тази година осъществихме някои важни сделки. През февруари издадохме еврооблигации за 200 млн. евро, придобихме "Дайнърс клуб", направихме сделка за 15 млн. евро подчинен дълг на международните пазари.

Наскоро банка беше глобена за заблуждаваща реклама на кредитен продукт. Как ще коментирате този факт?

- Не би било правилно да коментирам едно съдебно решение или рекламната кампания на наш конкурент. Доколкото става въпрос за ПИБ - искаме нашата реклама да е привлекателна за клиентите, но и да бъде честна и лесна за разбиране. Но нека съм искрен - във всички страни има случаи, в които някоя банка може да обърка нещо в своите реклами. Това често е по-скоро резултат от някакъв вид пропуск, отколкото от желание за подвеждане.

Смятате ли, че трябва да има закон за защита на потребителския кредит?

- Вярвам, че клиентите трябва да са защитени и те в голяма степен са защитени.

Каква е ситуацията в България?

- Клиентите получават защита на банковата тайна и това е нормално. Очевидно има защита по отношение на рекламите - банките не могат да казват неща, които ги подвеждат. Клиентите трябва да са защитени по отношние на депозитите си, а те са защитени.

Не смятам, че е необходимо да има някакъв нов силно рестриктивен закон. В различни страни защитата на потребителя става по различен начин. Някои имат общ закон, в други нещата се уреждат в няколко закона. В момента и в България се работи върху изготвянето на междубанково споразумение за начина на представяне на финансова информация на клиентите. Това неизбежно ще се отрази и върху рекламната дейност на банките.