Мая Георгиева - Изпълнителен директор на ПИБ, пред в. “Пари”: "Продуктите ни са за по-добро управление парите на клиентите"

Мая Георгиева - Изпълнителен директор на ПИБ, пред в. “Пари”: "Продуктите ни са за по-добро управление парите на клиентите"

Госпожо Георгиева, какви нови депозитни продукти ще предложи ПИБ през тази година на клиентите си?

- През миналата 2004 г. ПИБ обърна особено внимание на депозитите от физически лица и резултатите бяха много добри – около 70% ръст. Ние отчетохме, че има нужда да предложим на своите клиенти по-голямо разнообразие от депозитни продукти. През миналата година голям интерес предизвика дългосрочният депозит Рекорд, който предлага авансово изплащане на лихвата и изключително висока доходност. Заедно с традиционния за ПИБ Коледен кредит започнахме да предлагаме и нов детски депозит, който е дългосрочен и с по-висока доходност от обикновените депозити. Съвсем скоро смятаме да предложим на пазара няколко нови продукта, които може да бъдат полезни за най-разнообразни групи клиенти. Много интересен е например депозитът с нарастваща във времето доходност, който успява едновременно да удовлетвори желанието на по-голямата част от клиентите да не депозират парите си за прекалено дълъг срок, а същевременно да получават висока доходност. Смятаме за много перспективен и депозита, който ще позволява на клиентите да променят валутата, без да губят натрупаните до момента лихви.

Освен това ще предложим и безсрочни влогове, както и депозитен продукт за по-възрастните ни клиенти. Смятаме, че тези продукти ще предизвикат голям интерес сред потребителите и ще им помогнат по-добре да управляват парите си.

Сякаш борбата за клиенти между банките малко измести фокуса от областта на кредитите към привличане на депозанти. Защо се наблюдава това?

- Никоя банка не може да си позволи да престане и за миг да обръща внимание на своята депозитна база. Не смятам, че има такова явление. По-скоро става въпрос за по-активното медийно дискутиране на отношенията на страната ни с МВФ, което вероятно създава представата, че вниманието на банките е насочено главно в областта на кредитирането за сметка на депозитите. Мисля, че и през 2004 г. имаше достатъчно примери за активно привличане на клиенти. Имам предвид не само нашата кампания "Не позирай - депозирай", но и на няколко други банки, които направиха подобни промоции.

Българинът в каква валута предпочита да спестява? Възстановява ли се доверието в националната валута?

- Всички вече знаем, че българинът позагуби вяра в щатския долар. От нашите данни, а и от тези на цялата банкова система може ясно да се види, че най-голямо нарастване има в депозитите в евро и български левове. Това е напълно закономерно и обяснимо - от една страна, стабилността на икономическото развитие и на банковата система в страната подкрепя доверието в лева, от друга - сривът на американския долар и предстоящото ни членство в Евросъюза са стимул за по-сериозно доверие в еврото.