Мая Георгиева, Изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. "Капитал": "Можем да плащаме на всички, които искат да теглят"

Мая Георгиева, Изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. "Капитал": "Можем да плащаме на всички, които искат да теглят"

Какво точно се случва с Първа инвестиционна банка?

- Бяха разпространени слухове - главно в интернет пространството и от приятел на приятел - че банката има проблеми. Никой не каза точно какви са те и защо са се появили, но всеки се обаждаше на друг и казваше: "Тегли си парите, има проблеми". Това е един слух, на който много трудно може да се реагира, защото банката няма никакви проблеми и е много трудно ние да излезем и да кажем: "Здравейте, наши клиенти, банката няма никакви проблеми - бъдете спокойни." Ако ставаше дума за нещо конкретно, ние щяхме да реагираме по-рано - ние все пак сме сериозна финансова институция.

От колко време определяте, че вървят тези слухове?

- Тези слухове ги чувам от клиенти, които са превеждали пари към нас и след превеждането на парите може би вече две-три седмици са им се обаждали, анонимно, по телефоните. Никой не е казвал: "Аз казвам, че Първа инвестиционна има проблем", но си пускат така между-другото: "Знаеш ли, че тия имат проблем", "Тия май имат проблем". Може би преди две-три седмици слуховете са се засилили, но всъщност станаха най-силни в момента, в който се видя, че ние успяхме да наберем огромни суми по нашите промоционални депозити.

А кой беше най-критичния ден?

- Ами може би днес (15.05.2008). Допреди това не сме имали опашки или значително по-високи тегления от номалното.

Интернет ли спомогна това нещо да се случи? Можете ли да прецените откъде дойдоха слуховете и как?

- Да, в интернет пространството всеки може да се изказва, за съжаление. Дори в съвсем сериозни форуми - да оставим настрана bg-mamma, където са всъщност започнали да се развиват нещата...

От bg-mamma? Наистина ли?

- Наистина, да. Оттам и после хора са си правили блогове и са писали някакви неща, че банката няма да фалира, но са използвали думи, които карат хората да си мислят, че ще фалира.

А защо точно към Първа инвестиционна все пак и защо точно сега?

- Значи банките, които са привлекли най-много средства по депозити с кампаниите си, са: на първо място Пощенска, на второ място Първа инвестиционна (за първото тримесечие на тази година), на трето място Райфайзен. Кой е най-уязвимият от тази групичка?

Защо?

- Ами без майка и баща зад него? Това е Първа инвестиционна.

Защото сте независима банка? По-малка като група?

- Да, ние не сме от група, ние сме една банка в България. По-малки сме. Юробанк е Пощенска вече, Райфайзен знаете колко е силна по цял свят.

Имате ли представа колко активно се тегли от банката?

- Вчера нямаше необичайни тегления, днеска се тегли малко повече от обичайното.

Вие какво сте предприели?

- Грижим се активно да осигурим пари на всички каси за да можем да платим безпроблемно на всеки който иска да си ги изтегли.

А при този процес има ли някакви проблеми по изплащането - примерно както това с IT системата?

- IT системата днес работи перфектно.

Но сайтът вчера не работеше...

- Сайтът вчера не работеше, вечерта е работел. Интернет сайтът е съвсем отделно нещо - ако интернет сайтът ви не работи, можете да дойдете до банката, тя работи.

Просто се създава чувството, че нещо още не е наред...

- Така е, да. Но така беше и преди една година, когато сменихме платформата на нашия интернет сайт. И новия сайт е различен, на хората им е трудно. Вие знаете, един телефон като си смените, сте една седмица като без ръце и без глава, защото не може да оперирате с новия телефон. По същия начин е със сайта.

Софтуера го сменихме в празничните дни и 7-и беше датата, в която официално мигрирахме на новия софтуер.

Какви са вариантите за изход от тази ситуация ако не се овладее желанието на хората да теглят парите си?

- Ние смятаме, че ще се овладее. Особено като клиентите ни видят, че няма проблем плащането на парите. За нас като банка, когато хората си развалят депозитите имаме ангажимент да им изплатим лихва само ако той е стоял за съответния срок. Така ние един вид печелим от преждевременно развалените депозити, защо си спестяваме лихвата.

В тази ситуация продължавате ли да кредитирате?

- Да, но разбира се, то леко ще намалее. Защото на първо място винаги са депозантите.

Според вас защо БНБ досега не направиха изявление по темата?

- Това е страхотно сериозно отношение. БНБ никога не излиза със спонтанни изявления. Те могат да предприемат много по сериозни мерки, но изявлението "тази банка е ликвидна" към момента за мен е напълно достатъчно.

Има слухове и за продажба на банката. Как ще ги коментирате?

- Тези слухове вървят по-дълго, отколкото този за фалита ни. Аз лично знам за тях от около 6 месеца.

Значи няма преговори?

- Няма преговори. Но има изключителен интерес към банката и то от големи финансови институции със и без присъствие на българския финансов пазар. Но информацията, която имаме от собствениците е, че банката не се продава.

Колко време може да издържите при една подобна ситуация?

- Ние смятаме, че след изявлението на БНБ нещата ще се успокоят. То вече се и усеща. Сутринта имаше малко повече тегления, но процентно не са много повече от тези, които имаме обичайно. Вчера беше ден, в които си мислихме, че слуховете си вървят, но никой не им обръща внимание, защото тегленията бяха обичайните. И вчера и днес имаме направени големи депозити.

Фирмите по-активни ли са в тегленето на депозити от гражданите?

- Не, напротив. Корпоративните ни клиенти са много по-добре запознати с реалното ни положение и са доста по-трудно поддатливи на слухове. Днес виждаме по-скоро страхът на улицата. На хора с малки спестявания. Теглят се обикновено суми до 10 хил. лв., като сумите застраховани от държавата са до 40 хил. лева. Тегления на подобни суми не могат да навредят на банката.