Мая Георгиева, Изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. "Класа": "Въпреки кризата банковият ни пазар се развива много добре"

Мая Георгиева, Изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. "Класа": "Въпреки кризата банковият ни пазар се развива много добре"

Визитка:

Мая Георгиева започва работа в Първа инвестиционна банка през 1995 г. като Директор "Международен отдел". През 1998 г. е назначена за Изпълнителен директор на Банката. Преди постъпването си на работа в ПИБ г-жа Георгиева е Заместник генерален директор, отговарящ за паричните пазари в Банка за земеделски кредит. Преди това работи 19 години в БНБ и има значителен опит в международното банкиране. Последният пост, който заема в БНБ, е Началник отдел "Платежен баланс". Има магистърска степен по макроикономика от УНСС, специализира международни разплащания в Международния валутен фонд и следдипломна квалификация по банково дело. През 2001 г. е номинирана за "Банкер на годината" от в-к "Банкер".

В ПИБ Мая Георгиева отговаря за международни разплащания, маркетинг, реклама и връзки с обществеността, кредитиране на малки и средни предприятия, продажби, човешки ресурси и администрация.

Освен позицията, която заема в ПИБ, г-жа Георгиева е Председател на Надзорния съвет на Картовия център CaSys International в Скопие, Председател на Съвета на директорите на Дайнърс клуб България и член на Управителния съвет на Първа инвестиционна банка - Албания, Тирана.

Г-жо Георгиева, как се развива банковият пазар у нас в момента? Слуховете за фалит на ПИБ доколко се отразиха на банката?

- Въпреки световната финансова криза смятам, че банковият пазар в България се развива много добре. За първото полугодие на 2008 година активите на банковата система се увеличаха с 11.26%, депозитната маса от нефинансови институции нарасна с 4.52 %, а депозитите на физически лица и домакинства нараснаха с 9.85% Печалбата на сектора е нараснала 48.55% в сравнение с първото полугодие на 2007. Това са едни изключително добри показатели и доказателство за стабилността на сектора.

Да, безпочвените слухове ни се отразиха - направиха ни по-силни!

Знаете, че ние сме един млад и силен екип, доказал се през последните десет години. Не случайно сме единствената млада българска банка, наредила се сред десетте най-големи банки в страната. Трудностите и препятствията се превръщат в предизвикателства, с които ние се справяме ежедневно. Горди сме, че през първата половина на 2008 запазихме позицията си на 6-а по големина на активите банка, както и продължаваме да бъдем и 6-ата по големина на депозитите банка.

Капиталовата адекватност на банката е много висока - 13.80%. Както знаете, ние увеличихме капиталовата си база с печалбата след решение от Общото събрание на акционерите. Ликвидността достигна до 24.13%, което е една много силна ликвидност за всяка банка по света.

Има ли отдръпване от страна на клиентите или всичко вече се нормализира?

- Всичко се нормализира - отдръпването бе в рамките само на два дена. Имаме и много нови клиенти - дори в момента усилено търсим персонал, за да може да се справим и продължим да предлагаме високото качество на услугите, на което са свикнали нашите клиенти.

Какъв е пазарният дял на ПИБ в момента?

- По данни на БНБ пазарният ни дял по депозити е 7.4%, на кредитите - 7.1%, като по кредити за фирми имаме 8.1%. Продължаваме да бъдем водещи в картовия бизнес - по данни на Виза имаме 11.6% пазарен дял. Запазваме позицията си на водеща банка в областта на международното търговско финансиране с 10.2% пазарен дял по данни на СУИФТ.

Какви са финансовите данни на банката за второто тримесечие? Отчитате ли повишение и с колко?

- През януари 2008 погасихме на падежа 400 милионна лева еврооблигации, така че ако се вижда някакъв спад в активите на банката, то е точно от погасяването на тази голяма сума. Активите към края на първото полугодие са в размер на 4 072 млн. лева. През юни взехме 65 милиона евро нов синдикиран заем от 11 първокласни международни банки. Освен това получихме 10 млн. евро 5-годишен кредит от германската банка KfW за целево кредитиране на малки и средни предприятия.

Както казах, капиталовата база се увеличи от 326 млн. лева на 350 млн. лева - това е една много добра основа за растеж на банката през второто полугодие, което за нас е традиционно по-силно.

До каква степен финансовата криза се отразява на българския пазар?

- Естествено е да се отразява - заемането на средства от международните пазари е на по-висока цена, както и предлагането на депозити на местния пазар е на по-високи нива. Финансовата криза и инфлацията в страната се отразяват на цената на банковите продукти. Изискванията към кредитополучателите стават по-стриктни. Но аз нямам съмнения, че както българският бизнес, така и банковата система се развиват положително и динамично. Доказателство за това е и високият процент на нарастване на БВП - 7%.

Как се развива депозитният пазар у нас, все повече банки вдигат лихвените нива, за да привлекат клиенти? Конкуренцията голяма ли е, доколко хората са готови да вложат парите си в депозити?

- Всички банки се стремят, и това е естествено, в една финансова криза да увеличат ликвидността си. Именно и затова е активното предлагане на депозитни продукти от всички участници на пазара. Банковият пазар е изключително конкурентен, да не забравяме намаляването на лихвите по кредитите в съвсем близкото минало. Конкуренцията е голяма, но това е само доказателство за това колко добре е развит този пазар в България.

Какви са най-изгодните депозитни схеми, които ПИБ предлага?

- За мен като банкер и потребител, естествено, най-добрият ни продукт в момента е Свободният депозит. Депозитът позволява свободно и неограничено теглене на средства по всяко време през целия период, както и довнасяне на средства по него до края на 6-ия месец от откриването му. Свободният депозит е с атрактивна лихва, нарастваща всеки месец. Срокът му е 12 едномесечни периода, всеки с различен процент на олихвяване, като лихвата започва от 6% за първия едномесечен период и се увеличава до 11% в края на срока. Лихвата се изчислява на годишна база и не се капитализира ежемесечно. Тя се изплаща при изтичане срока на депозита или при закриването му. Депозитът може да се открива в лева и евро, като ПИБ няма изискване за минимална сума, нито такси за откриване/довнасяне.

Естествено, към този депозит има изключителен интерес от страна на клиентите. Другият ми любим продукт е сметка Оптима. С допълнителните услуги.

Как се развива пазарът на кредитиране? Има ли опасност за българските банки от нискокачествени кредити? Очаква ли се покачване на лихвените проценти в потребителското и ипотечното кредитиране и с колко до края на годината?

- Изискванията към кредитополучателите са доста стриктни. Не смятам, че банковата система е застрашена от лоши кредити. Напротив, българската банкова система е с много нисък процент на лошите кредити, сравнено с други развиващи се страни. Банковият надзор на БНБ стриктно следи банковия сектор, както и въвеждането на Базел ІІ.

Предполагам, че ще има нарастване на лихвените равнища, което адекватно ще отрази инфлацията по скъпата цена на ресурса.

Каква е прогнозата Ви до края на годината? Какви са очакванията Ви за приключването на финансовата година? Очаквате ли ръст на печалбата?

- Да, очаквам много силно второ полугодие, като печалбата, разбира се, ще нарасне заедно с нарастването на обема на бизнеса.

Какви цели си е поставила банката за следващата година? Какви нови финансови продукти предвиждате?

- Основните ни стратегически цели са следните: да запазим и увеличим пазарния си дял, като продължим да бъдем универсална банка, която предлага висококачествени услуги както на гражданите, така и на корпоративните си клиенти. Целта ни е да се съсредоточим в предлагането на атрактивни кредитни продукти и пълно банково обслужване на малките и средни предприятия. Ще работим и в посока на международното търговско кредитиране, за да можем да предложим изгодни улеснения за фирмите вносители на машини и оборотни стоки.

За физическите лица ще предложим нови добри спестовни продукти, кредитни карти с много добри условия, както и нови продукти за ипотечно кредитиране.

Естествено, ще продължим развиването на клоновата си мрежа, за да бъдем по-близо до клиентите си.