Матьо Матеев, Заместник главен изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. “Пари": "Нормално е да се намаляват лихвите, но да не е самоцел"

Матьо Матеев, Заместник главен изпълнителен директор на Първа инвестиционна банка, пред в. “Пари": "Нормално е да се намаляват лихвите, но да не е самоцел"

Глобализацията на развитите икономики няма да ни подмине

Господин Матеев, в банката влизат нови акционери. Какво означава това за бъдещото й развитие?

- Инвестициите на Европейската банка за възстановяване и развитие, която излиза като акционер от Първа инвестиционна банка, в дялово участие по принцип са с определен срок. Споразумението между ПИБ и ЕБВР не се различава от тази практика. Европейската банка имаше ясно определен срок на акционерно участие. Предвид бурното развитие на пазара у нас и на банката ни ЕБВР удължи срока на присъствието си. Но той не може да бъде удължаван до безкрай. Влизането на новите миноритарни акционери не може да бъде разглеждано по начин, различен от продажба на акции от един акционер на друг. Качествени, значими промени в политиката на банката с оглед присъствието на новите акционери не може да се очакват, фактът, че има нови акционери, показва, че в банката процесите са трансперантни и тя стои достатъчно добре, за да може подобна сделка да бъде извършена. Беше получено разрешение от БНБ, което означава, че централната банка е съгласна, че стабилността на банката не се нарушава по никакъв начин. Новите ни акционери са сериозни участници на международните финансови пазари.

Отличен сте с приз Банкер на годината за спечелено доверие на акционерите и партньорите. Кое е по-трудно - да се спечели доверие или да се отстоява?

- Наградата отразява комплексно позицията на един банков мениджър на моя пост. Естествено, за да може да общува с клиентите, той трябва да е посочен от акционерите. За да поддържа ниво в отношенията с клиентите, би трябвало да има доверието на акционерите, тъй като те са тези, които избират кой ще изпълнява начинанието, в което са се ангажирали да инвестират, и кой ще преследва целите, които са си поставили с тази инвестиция. В процеса на печелене и отстояване на доверието е различен характерът на участниците - акционери, клиенти и партньори. Акционерите имат едни цели и интереси, клиентите - други. Но някъде те се преплитат. Доверие се печели с честност, с принципност, с пари. Парите са материален субстракт на човешки отношения. И човешките отношения винаги преминават през стоково-паричните. Честността е малко неопределена етично-морална категория. Единен критерий за честност няма. Много важна е принципността. Когато човек отстоява принципите си, другата страна е наясно, че на него може да се има доверие. И ако другата страна е клиентът, той би трябвало да има реципрочно поведение. Включвайки и парите в този контекст, не може да няма взаимност и тя трябва да бъде балансирана. Взаимността се поддържа с пари и с принципност. Принципността е по-близка до рационализма, отколкото до честността. За работата на банкерите е много важно да се държи сметка, че отношенията са рационални.

Как се печели доверието на клиентите?

- Доверието - независимо дали на клиентите, на акционерите или на партньорите, е цел, която не се описва в бюджета на банката. В него има само цифри. Но зад тези цифри стои именно това. На по-сух език доверието означава запазване и увеличаване на пазарен дял, ръст на печалбата, въвеждане на нови продукти. С предлагането на нов продукт още един път се печели доверието на клиента, защото му се предлага нещо, което до момента му е било непознато. Но с това му се показва, че се мисли за него, и то във вярната посока. Посланието е "Имай ми доверие, защото аз съм мислил за тебе и ти предлагам нещо, което е по-добро от това, което съм ти предлагал досега". Естествено, предвиден е и ефектът от подобно предложение. Когато този ефект се постига, човек продължава да печели и доверието на акционерите.

В условията на остра конкуренция ПИБ, както и някои други банки обявиха 0% първоначална лихва по ипотечни кредити. Докъде ще стигне намаляването на лихвите?

- Нормално е банките да намаляват лихвите. В случая е важно тази нула да не е самоцелна. По наша преценка предложението ни към клиентите дава възможност в най-тежкия период кредитополучателят да се организира така, че да разпредели тежестта на заема равномерно във времето. Именно това е целта - тежестта за клиента да е по-равномерно разпределена. Лихвата от 0% не е за целия срок на кредита. Преценили сме, че в момента, в който се начислява 0% лихва, клиентът е най-притеснен. Затова му даваме тази възможност.

Какви според вас ще бъдат тенденциите в кредитирането?

- Тенденциите в кредитирането не може да бъдат различни от нормите, с които всички трябва да се съобразяват. Това са всички актове, които БНБ издава. В Наредба 21 за задължителните минимални резерви с всички нейни редакции много ясно е казано какъв ръст трябва да има кредитирането в България с оглед поддържане на макроикономическо равновесие, което да бъде контролируемо, прогнозируемо и да дава увереност, че няма да се стигне до дисбаланси в икономиката. Ръстът в кредитирането е предвиден в нормативните документи.

Какви са прогнозите ви за развитието на банковия сектор през 2006 г.?

- Българската банкова система е ликвидна, работи достатъчно добре и има по-големи възможности, отколкото позволява поставената й рамка. Банковият сектор ще се развива с умерен ръст, като можем да очакваме процеси, които са резултат от глобализацията във всички стопански сектори в развитите икономики. На България й предстои пълноправно членство в ЕС и независимо кога ще стане това, тези процеси няма да ни подминат.