Томаз Георгадзе, изпълнителен директор на Saving Global: "Няма признаци на системна криза при българските банки"

Томаз Георгадзе, изпълнителен директор на Saving Global: "Няма признаци на системна криза при българските банки"

- Господин Георгадзе, какво представлява платформата Saving Global?
- Това е платформа за частни клиенти, които искат да вложат парите си в депозит извън страната, в която живеят. Засега предлагаме тази услуга само на жителите на Германия. В началото на следващата година планираме да разширим нашите услуги и те да са достъпни за всички европейски граждани. Така българин или ирландец ще може да си открие спестовна сметка в друга европейска държава. Накратко, това е трансгранична платформа за депозити на европейски клиенти.

- Как може да се присъедини към платформата българска банка или банка от друга европейска държава?
- Банките, които са включени в платформата, обикновено сключват споразумение със Saving Global и с немската банка MHB-Bank, която е наш партньор. Базираната във Франкфурт финансова институция предприема необходимите действия, за да идентифицира клиентите в Германия. Банките извън Германия, които са включени в платформата, също предприемат нужните стъпки от тяхна страна. Например Fibank приема нови клиенти след допълнителна проверка и открива сметките им в България. След това парите се прехвърлят по индивидуалните сметки в България от MHB-Bank. В целия процес участват две банки - немската, която е наш партньор и чуждестранната банка.
За присъединяването на една нова банка обикновено са необходими около 3 месеца. В повечето случаи обаче целият процес трае малко повече - около 5 месеца. В допълнение към подготовката на операциите банките трябва да уведомят регулаторните органи и да получат разрешение за такава трансгранична дейност. Например Fibank е уведомила регулаторите в България и Германия. Българската банка успешно премина процеса по получаване на разрешение от немския регулатор Bafin.

- Как според вас ще се отрази поставянето на КТБ под специален надзор на вашите клиенти?
- Такава ситуация може да се случи във всяка европейска държава. Не мисля, че ще има влияние върху нашите клиенти. На първо място КТБ и Fibank са доста различни по отношение на стабилността, на кредитния рейтинг и на начина, по който стоят на пазара. В момента няма риск от криза във Fibank. Второ, българските власти реагираха много точно и навреме и КТБ в момента е под специален надзор. Бяха дадени и заявки, че се мисли за национализация на активите. Трябва да се има предвид още, че България има едно от най-ниските съотношения на дълг спрямо БВП в Европа и може адекватно да реагира в такава ситуация. И на последно място, не трябва да забравяме, че имаше банкови кризи в много по-зрели държави като Холандия, Великобритания и Германия. Например хората в Германия вече имат богат опит с национализация на банките.
В конкретната ситуация трябва да се има предвид, че Fibank не е засегната от този случай. Няма нищо необичайно дадена банка да изпадне в ликвидна криза. Предполагам, че това ще е единичен случай, защото няма признаци на системна криза.

- Кои други банки от Европа участват във вашата платформа?
- В момента участват три банки, но броят им ще се увеличи. Засега това са българската Fibank и норвежката BN Bank. Третата банка в платформата е втората по големина португалска банка Banco Espirito Santo (BES).

- Какви са лихвите на Fibank в сравнение с другите банки във вашата платформа?
- Лихвите по депозитите в евро в България са най-високите в Европейския съюз. Съответно лихвите, които Fibank предлага, са по-високи в сравнение с другите финансови институции. По отношение на българския пазар те са по-ниски в сравнение с нивата, които предлагат много банки за български клиенти.

- Какви са клиентите, които ползват вашата платформа? Доволни ли са от предлаганите продукти и услуги?
- Клиентите ни са много доволни. Платформата стартира преди шест месеца и вече имаме няколко хиляди клиенти. Засега получаваме позитивна обратна връзка от тях и няма оплаквания. Услугите ни получават средно 5.7 от общо 6 точки в най-големия немски портал за обратна връзка BankingCheck. През следващия месец планираме към платформата да се присъедини голяма полска банка, банки от Италия, Литва и Великобритания. Така през лятото и до началото на есента към платформата ще се присъединят 5-7 нови банки.

- Какъв е профилът на вашите клиенти?
- Обикновено клиентите са на средна възраст около 56 години. Те са малко по-възрастни от обичайните онлайн потребители. Освен това клиентите ни са по-заможни и с по-добро образование. Услугите ни се ползват по-често от мъже, отколкото от жени. Повечето клиенти са от Южна Германия или от големи градове като Берлин.

- Какви са тенденциите по отношение на лихвените равнища в Европа в момента?
- Лихвите в Европа продължават да падат, след като дълго време се задържаха на високи нива. В същото време лихвите са много различни в отделните държави. В Германия потребителите могат да получат най-много 1.5% лихва по едногодишен депозит. В Холандия обаче потребителите получават лихви с около 0.4% - 0.5% по-високи от тези в Германия. В Ирландия лихвите са с около 1% по-високи. Нивата в България също са доста високи. Най-висока е доходността по депозитите именно в България, Италия, Малта, Ирландия и Португалия.
Най-ниска е в Германия, Финландия, Испания и Балтийските страни. Действително лихвите са доста различни в отделните европейски държави, защото банковият пазар не е интегриран. За потребителите е съвсем нормално да направят поръчка в "Амазон" или да си организират екскурзия чрез европейски туроператор онлайн. При банкирането обаче все още трябва да посетите банков клон в държавата, в която живеете.
Пазарът на банкови услуги в Европа трябва да бъде интегриран. Това ще има добър ефект както за финансовите институции, така и за клиентите. Потребителите ще получават по-изгодни лихви, по-добри условия и по-широк избор. Банките пък ще могат да набират капитал от други държави. Това пък ще ги направи по-малко волатилни (б.р. - изменение на цената на ценната книга, което се изразява в проценти. Колкото волатилността е по-голяма, толкова инвестицията е по-рискова.)

 

ВИЗИТКА
Томаз Георгадзе е бил партньор в международната консултантска компания McKinsey&Co.
Има близо 10-годишен опит в банковия сектор.
Доктор по икономика в Университета Гисен.
Сега е изпълнителен директор на Saving Global