В състезанието си банките може да поемат и такси за рефинансиране
Битката за клиенти на пазара за ипотечни кредити се разгорещи дотам, че Първа инвестиционна банка обяви миналата седмица нула процента лихва за първата година от заема. За останалия период хората плащат 8.5%. Кредитът е най-атрактивният, но не и най-евтиният на пазара. За да обясни същността му, потърсихме Главния изпълнителен директор на банката Джонатан Харфилд.
Г-н Харфилд, защо Първа инвестиционна банка предложи ипотечен кредит с нула процента лихва за първата година?
- Нека да започна с аргументите от бизнес гледна точка. Никой не смята банките за благотворителни организации и аз не се опитвам да го докажа. Но най-лоялните клиенти на една банка са онези, които имат ипотека към нея. Затова най-трудната й работа е да привлече веднъж клиента. Искаме да предложим един отличен банков продукт, с отлично обслужване, за да привлечем клиенти.
Продуктът ни е важен и от социална гледна точка, защото за много хора първата и втората година са най-трудните години от ипотеката. Ето защо ние им предлагаме през тази първа година да не носят тежестта на лихвата.
Същевременно се намалява броят на необслужваните през първата година кредити.
Не преследвате ли и маркетингов ефект?
- Има много аргументи от бизнес гледна точка. Банката иска да разработва продукти, които са от полза и за двете страни. Когато банката е лоялна към своите клиенти и те са лоялни към нея. Нямам намерение да отричам маркетинговите компоненти.
На вашите реклами ще пише ли каква е лихвата през остатъчния период?
- Разбира се. Няма никакъв смисъл да улесним живота на хората за една година и да го затрудним за 24. Много е важно клиентите да могат да си направят сметката, а това е възможно само когато банката е честна и не крие разходи.
Изчисляването на лихвите и таксите във всяка банка се прави по различен начин и е изключително трудно човек да сравни различните оферти...
- Не искам да коментирам поведението на другите. Но съм убеден, че всички големи български банки се стремят да направят бизнеса прозрачен.
Според проучване на пазара въпреки нулевия процент за първата година разходите за лихви при вас не са от най-ниските.
- Това не ме притеснява, ние предлагаме цялостен продукт и обслужване, нека хората сами преценят.
Защо срокът на погасяване на ипотечния кредит е минимум 5 години? Може ли да се погаси по-рано?
- Банката не може да ви забрани да върнете кредита предсрочно, но може да наложи такса. При нас тя е 5%. Но вие ще видите какво ще се случи на този пазар. Банките ще научат практиките на другите и ако пазарът на ипотеките е високо конкурентен, очаквам да почнат да правят различни неща. Банки в САЩ и Европа например са готови да погасят тази такса, а също така да поемат и регистрационни и други такси. Всичко това е част от един ефективен и динамичен банков пазар.
Наблюдавате ли увеличаване на необслужваните ипотечни и потребителски кредити?
- Не, но с разрастването на банковите портфейли очакваме нивото на необслужваните кредити в България да стигне до нивото в развитите икономически страни. Процентът е различен при различните продукти - най-нисък е при ипотечните кредити, след това идват потребителските, после кредитните карти. И най-висок е при кредитите към магазините. Не виждам в статистиката както на нашата банка, така и за банковата система нищо тревожно.
Но по данни на БНБ темпът на растеж на необслужваните потребителски кредити е два пъти по-висок от този, с който се увеличават самите потребителски заеми?
- Това не е неочаквано. Преди 4 години пазарът почти не съществуваше. Когато един пазар е много млад, тогава няма необслужвани кредити по дефиниция.
Банките готови ли са да посрещнат тези лоши кредити?
- Разбира се. Когато една банка планира банкирането си на дребно, тя допуска, че определен процент ще бъде необслужван.