- Вливането на Юнионбанк в Първа инвестиционна банка приключи. Какво следва оттук нататък?
- Васил Христов: Да така е, вече е факт. На 4-ти март тази година вливането на Юнионбанк в Първа инвестиционна банка (Fibank) бе вписано в Търговския регистър. По този начин всички права и задължения на Юнионбанк преминаха към Fibank като универсален правоприемник. На същата дата, 4-ти март, успешно приключи и процедурата по информационното и техническото обединяване на двете банки. След вливането активите на Fibank вече са в размер над 8.9 млрд. лв. и капиталовата адекватност е над 14.3%. С вливането на Юнионбанк във Fibank, ние вече предлагаме своите услуги в още по-голяма клонова мрежа – над 200 клона в цялата страна, които ще обслужват повече от 1.5 милиона клиенти. Оттук нататък ни чака още повече работа. Ще положим максимални усилия за увеличаване на ефективността и оттам конкурентни цени за клиентите ни. Това ни е стратегията. Изпълнихме целите си за растеж и пораснахме достатъчно. Горди сме с постиженията си и мястото което заемаме в банковата система.
- Ще предложите ли нови продукти?
- Васил Христов: Едно от предимствата след вливането е, че под един покрив вече ще предложим най-доброто от двете институции и още по-широка гама от продукти с фокус предимно в кредитирането на малки и средни предприятия. Предстоят много нови и интересни предложения и за частните лица. Скоро ще представим нова концептуална форма за обслужване на физическите лица, каквато до момента в България няма. Тя ще бъде гъвкава и адаптивна, задоволяваща персоналните нужди на всеки клиент. Клиентът ще може сам да избира продукти, които за него са най-подходящи, на най-добрата цена и няма да плаща нищо излишно. «Моята банка» ще стане приятелската среда за финансово общуване на клиентите ни.
- Светослав Молдовански: Ще направим нашите продукти още по-персонализирани. Клиентът сам ще избира и конструира желания от него продукт, който да отговори максимално точно на изискванията му. Подобен подход е предложен и в автомобилната индустрия – там има възможност да получиш автомобила, който искаш, с необходимото оборудване. Например при кредитите ще има базов модел и към него клиентът ще може да добавя това, което му трябва спрямо специфичните нужди към момента. Първоначално ще предложим този индивидуален подход за физически лица. Относно малките и средните предприятия – ще пуснем изцяло нова концепция за пакетни продукти. Отново ще вървим в посока "избери си сам". Датата на вливането беше премиерата и на новата ни подобрена система за обслужване на клиенти. Това е първата фаза на голям проект, при който въвеждаме единна система за обслужване. Ще използваме всички канали за контакт с клиентите: нашите клонове, устройства тип «киоски», мобилен канал, електронното и телефонното банкиране. При влизане в банковия салон с едно натискане на клавиш нашият служител ще знае какви продукти ползва клиентът, от какво още има нужда и ще му даде най-изгодните условия.
- Кои са основните предимства от вливането?
- Васил Христов: Основният пряк ефект от вливането ще бъде в повишаване на ефективността на банката, като се оптимизират ресурсите, с които разполага вече по-голямата институция. Този процес в учебниците се нарича «реализиране на икономии от мащаба» и всички сделки, при които се обединяват няколко фирми или както е в случая две банки, задължително преминават по този път. Това се прави и в полза на клиентите, защото води до намаляване на себестойността на ползваните от тях продукти и услуги, в резултат на което те ще ги получават с по-изгодни условия. Има и много други предимства, като част от тях са: повишаване на пазарния дял, като много повече клиенти ще имат възможност за достъп до нашите услуги, както и контролиран ръст с нисък риск, които водят до по-конкурентни условия за гражданите и бизнеса. Fibank, разбира се, ще продължи и с утвърдената си политика за корпоративна-социална отговорност в полза на обществото, защото сме социално отговорна българска финансова институция.
- Ще оптимизирате ли персонала и клоновата мрежа?
- Светослав Молдовански: През годините инвестирахме огромни средства в развитие на нови технологии, иновации, инфраструктура и кадри. Създадохме силен управленски потенциал. Развихме ефективна клонова мрежа. Работихме, за да се усъвършенстваме и да увеличаваме пазарния си дял, и бяхме готови за процеса на банкова консолидация. Сега вливането ни позволява да уплътним неизползвания досега потенциал и капацитет на ресурсите, с които разполагахме, без да е необходима допълнителна инвестиция в нови технологии и голям ръст в персонала. Ще разчитаме на най-способните служители и от двете банки, но ще има и служители, с които ще се разделим. Ще вземем най-доброто от успешните практики на двете институции и ще го предложим на клиентите ни.
- Васил Христов: На много места след вливането има дублиращи се клонове. Планираме да оптимизираме техния брой. Това е част от пътя, който ще извървим към повишаване на ефективността и реализиране на икономиите на мащаба, което е търсен ефект от сделката. Ще оставим най-добре работещите клонове от двете банки, които са предпочитани от клиентите ни. Важно е да се знае, че този процес по оптимизация на нашата клонова мрежа ще подобри качеството на обслужване и удобството за нашите клиенти.
- Светослав Молдовански: Най-големият ни успех при вливането е, че при технологичния процес не се допуснаха пропуски, които да повлияят на качеството на обслужване на клиентите. Вливането премина успешно.
- Васил Христов: Искам да отбележа, че подобно вливане не е правено никъде за срок по-малък от 6 месеца, какъвто ние постигнахме. Използвам възможността от страниците на вестник «24 часа» да благодаря на всички наши служители, които участваха в процеса. Голям поклон пред тях и техните усилия, които ценим. С гордост мога да заявя, че имаме едни от най-добре подготвените служители в страната и се гордеем с тях.
- За клиентите на Юнионбанк продуктите и условията остават същите, нали?
- Светослав Молдовански: Да. Често ни задаваха този въпрос. Според условията на сделката имахме право да прекратим вече съществуващите договори на клиентите на Юнионбанк, но ние направихме и невъзможното, за да запазим условията, които са имали с Юнионбанк.
- Васил Христов: При вливането на двете банки, които бяха с различни продукти и технологични решения, е възможно някои клиенти да са останали неудовлетворени. Към тях поднасяме нашите искрени извинения, ако са изпитали неудобство от нещо. Готови сме да разгледаме всеки случай индивидуално, за да им предложим подходящи за тях решения и продукти. Искам да споделя и професионалното ми удоволетворение от писмата, които получаваме от клиенти на Юнионбанк, в които ни поздравяват за организацията на процеса по вливане и за клиентското обслужване, което са получили от Fibank. В много от писмата клиентите заявяват, че досега са били слепи за възможностите, които предлагат българските банки.
- Към кого могат да се обръщат клиентите на Юнионбанк?
- Васил Христов: Още преди вливането направихме сайт, на който всички клиенти могат да намерят отговор на техните въпроси за сметки, продукти, услуги и какво ще стане с тях след вливането (http://www.fibank.bg/ubFibank) . На разположение на нашите клиенти е и денонощен картов контакт център, който работи 7 дни в седмицата. Разбира се, клиентите могат да получат пълна информация и във всеки банков салон по всички въпроси, които ги интересуват. До 30-и април 2014 г. клиентите на Юнионбанк ще могат да използват съществуващите си разплащателни сметки и дебитни карти. Това е доста дълъг период на комфорт, през който клиентите ни спокойно и плавно ще преминат към новите си сметки и дебитни карти.
- Светослав Молдовански: Положихме усилия, за да могат клиентите на Юнионбанк да работят и със старите, и с новите си сметки от Първа инвестиционна банка. Вече сме започнали процеса по преиздаване на картите. На клиентите в чужбина ги изпращаме за наша сметка. Договорите за вече отпуснати кредити няма да се преподписват.
- Ще продължи ли консолидацията в българския банков сектор?
- Васил Христов: Консолидацията на банките винаги води до засилване на капиталовата база и на стабилността на банковата система като цяло. Процесите в света и в Европа са в посока глобализация и консолидация. България не може да стои встрани от тази тенденция. Първа инвестиционна банка отново е пионер и в процеса по консолидация и придобиване през последното десетилетие. Ние сме българска банка и притежаваме познание за нашия пазар и неговите специфични нужди. Нашите продукти и услуги са направени от българи за българи и резултатите от това се виждат. Това ни дава увереност, че с клиентите ни си говорим на един език и можем да управляваме успешно по-голям бизнес от изградения до момента.