Защо ПИБ реши да вдигне капитала си чрез публично предлагане на акции? Кои са предимствата от този вид набиране на капитал?
- Основната цел на този проект е Първа инвестиционна банка да набере капитал, който да й позволи да постигне целите си за увеличение на пазарния дял и да направи банката още по-конкурентноспособна.
Публичният статут на ПИБ ще допринесе за още по-добрия имидж на банката, а по-голямата прозрачност ще затвърди доверието на инвеститорите и клиентите. Например на международните капиталови пазари по-добрият имидж води до по-добри лихвени условия при получаване на различни видове финансиране. В тази връзка бих искала да припомня, че ПИБ винаги е била една от най-прозрачните институции у нас. Доказателство за това е фактът, че банката още от 1996 г. получава рейтинги от международно признати рейтингови агенции.
Кога ще бъдат пуснати акциите? Каква ще е емисионната цена на една акция?
- За нас реалистичният времеви хоризонт е средата на годината. Знаете, че това е един процес, който включва редица действия, свързани с решения на управителните органи на банката и разрешения от институции като БНБ и КФН. Както и досега, на всеки етап, когато имаме актуална информация, ние ще я предоставяме на медиите, естествено, съобразявайки се със законите и правилника на БФБ.
Не се ли притеснявате, че сривът по фондовите борси по света, в т. ч. и у нас, може да рефлектира на върху решението нa инвеститорите?
- Нито ние от ПИБ, нито експертите от мениджъра на емисията ПФБК сме притеснени от процесите на международните финансови пазари. От една страна нашата фондова борса за момента е сравнително независима от големите международни борси поради факта, че на нея не участват много чуждестранни инвеститори, а от друга - търсенето на БФБ стабилно превишава предлагането и този факт ще гарантира успеха на емисията.
Към кого е насочено предложението ви?
- Освен обичайната цел да бъдат привлечени институционалните инвеститори ПИБ ще се стреми да привлече и голям брой дребни инвеститори. Идеята е да се даде възможност на широк кръг от хора и компании да инвестират в една перспективна и бързо развиваща се финансова институция. Ние сме българска банка и вярваме, че българският капитал трябва да работи за българите.
Какви са плановете за развитие на банката през следващите години?
- Нашата цел е да продължим да бъдем една от най-бързо развиващите се банки в България и максимално да се доближим до най-големите. Ние разчитаме на нашите конкурентни предимства, като например възможност за много бързо и гъвкаво взимане на решения и отлично познаване на българския пазар - продуктите ни са моделирани специално за него.
Стратегическите цели на Първа инвестиционна банка за развитие през следващата година са свързани с увеличаване на пазарния дял като цяло и на дела ни в сектора банкиране на дребно чрез предлагане на нови продукти, съобразени с изискванията и възможностите на българските клиенти. Приоритет за нас ще бъде увеличението на кредитния портфейл с акцент на малките и средни предприятия и на микрокредитите. Планираме развитие на картовите продукти и увеличаване на броя банкомати и ПОС терминали, както и разширяване на клоновата мрежа като цяло. Естествено, банката ще се постарае да запази своите традиционно силни позиции в корпоративното кредитиране и в международното търговско финансиране.
Какви са очакванията ви за промяна на банковия сектор у нас предвид влизането на страната в ЕС? Каква е прогнозата ви за движението на лихвите по кредити? А за цените на имотите?
- Банковият пазар е изключително силен, дисциплиниран и прозрачен. Банките в България се съобразяват с изискванията на Базел II и това допринася за тяхната стабилност. В същото време е нормално пазарът да търпи развитие. Конкуренцията се засилва все повече в резултат на консолидационните процеси, но това като цяло е добре, защото се повишава качеството на предлаганите услуги. В средносрочен план тази конкуренция ще доведе и до понижаване на лихвените равнища до нива, равни на тези в Европа. А колкото до цените на имотите, това е друг сектор от икономиката, в който влияят много други фактори освен лихвите по кредитите, например търсене и предлагане, цени на земя, материали, труд и др. и не бих искала да се ангажирам с прогноза.