Г-жо Георгиева, от едно известно време упорито се носят слухове за банката, че не е добре, дори че ще фалира. Защо?
- Това, разбира се, не е вярно. Знаем за тези слухове, но не искахме сами да ги опровергаваме, тъй като хората нямаше да ни повярват. Затова много се радвам, че вчера шефът на "Банков надзор" Румен Симеонов даде интервю, в което заяви, че сме в отлично финансовото състояние.
Вие говорихте ли за проблема с управителя на БНБ Иван Искров и с Румен Симеонов?
- Непрекъснато поддържаме връзка. Обърнахме се към БНБ, защото инсинуациите вървят. Има ги и в интернет, но никъде не ги виждаме официално, за да реагираме по съдебен ред. Затова помолихме БНБ да ни съдействат. Те казаха: "На драго сърце. Ние сме запознати с банката и няма проблем да кажем, че е наред". Но трябваше някой да ги попита, защото и те не могат да излязат и да кажат - говори се в пространството... Много е трудно да се реагира на нещо, което витае и никъде не е написано.
Откъде все пак тръгват слуховете?
- По наши сведения клюките започват от Бг-Мамма - форум за жени, за бебета. Оттам информацията се преработва и се прехвърля по други блогове. Напрежението тръгва оттам. Да не забравяме, че има много инвеститори, които са си купили акции на ПИБ, а акциите навсякъде по света падат. Затова тези хората са притеснени и поддатливи на всякакви слухове.
Кой според вас ги пуска все пак, едва ли някоя нещастна майка. И защо?
- Много е трудно да се каже кой. За нас основната причина да се появят е, че излезнахме първи на пазара с депозитни продукти с много добри лихви. Видяхме, че в Англия и навсякъде по света растат лихвите, защото парите не са достатъчно в чужбина, банките не си заемат пари, както преди световната финансова криза и решихме първи да предложим депозит с лихва 6.66 - "Дяволски добър депозит". С него успяхме да съберем много пари. Те идват от клиенти, които са финансово грамотни, не от клиенти, които си държат парите в дюшек. Тези депозити са излезли от други банки, а всяка си има бюджет. В Ямбол например банката има бюджет за привлечените средства и когато директорът й губи тези пари, той се чуди как да реагира, защото неговата заплата, неговото изпълнение се базира на този бюджет. Възможно е в тази паника някои банкери да са реагирали неадекватно.
Вярно ли е, че ваши клиенти са атакувани с писма с предложения да си прехвърлят парите в друга сигурна банка?
- Има такова нещо. Но аз го приемам, тъй като това все пак е открита и в този смисъл лоялна конкуренция. Когато напишеш писмо и се заявиш: "Аз съм това и мога да ти предложа нещо по-добро" - ОК. Всички се борим за клиенти. Но когато пускаш слухове за нестабилност, които не са верни, това вече е нелоялна конкуренция.
Вие алармирали ли сте съдебните органи? Според закона за банките, ако някой разпространи невярна информация за банка, той подлежи на сериозна санкция.
- Да, слуховете по интернет ще бъдат проверявани и ще бъдат наложени глоби. Онзи ден например в един сайт излезе, че банката е с ниска капиталова адекватност. Аз не знам този, който го е написал, дали знае какво е капиталова адекватност, но това излезе, след като бе публикувана информацията, че капиталовата ни адекватност е почти 14%. Няма банка в света, която да поддържа толкова висока капиталова адекватност. Мен, когато ме посещават чужди банкери и им кажа колко ни е капиталовата адекватност, се чудят. Вярно е, че България е рисков пазар и изискването тук е за 12% адекватност, но 14 - това означава много, много нераздадени кредити. Те обаче гарантират сигурност.
Докато ви чакам, преброих поне 8 слуха, които съм чула по адрес на банката. Вероятно са повече. Първият, който върви от миналата година, е, че ви купува чужда банка. Вървят ли такива преговори?
- За това трябва да попитате г-н Минев или г-н Мутафчиев, които са основните акционери. Аз лично, като мениджър в банката, имам непрекъснато срещи. Ето, вчера сутринта например имах среща с "Морган Стенли". Инвестиционните банки ни обикалят със списък от големи финансови институции, които имат интерес да ни купят. Все пак сме шестата банка в България. Има интерес и от големи банки, които са вече на нашия пазар. Консолидации има в цял свят, нормално е да има сливания и тук и е съвсем нормално да има интерес към нас.
Но ако голям инвеститор влезе в банката, всякакви слухове ще станат безпочвени автоматически.
- Да, когато Пощенска банка купи ДЗИ, веднага мина в по-горна категория, веднага ни изпревариха, макар и с малко. Обединяването на банките дава една стабилност, въпреки че в началото е трудно за хората в банката и за клиентите. Така беше и с Булбанк, която се обедини с "Хеброс" и с "Биохим".
Това означава ли, че един такъв сценарий не е изключен?
- Да.
Другият слух, който тръгна по Нова година, беше, че основните акционери - Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев са се скарали.
- Основните акционери, за разлика от всички българи, които познавам, са в идеален баланс помежду си, откакто ги познавам от 1989 г., когато двамата работеха в "Биохим". Те са с такива характери, че взаимно се допълват. Освен това те са много млади и много богати, но това не се е отразило на мисленето им. Те са здраво стъпили на земята и знаят какво правят. Аз много рядко съм срещала хора, които да работят в тандем толкова добре. Ако единият няма нещо, другият го има. Така че за скарване помежду им и дума не може да става.
Другото, което се говори, че сега цените в Банско падат и техните инвестиции - също.
- Те нямат инвестиции в Банско, на които да им падат цените. Те притежават няколко хотела там. Впрочем кредитите на банката в строителство и туризъм всичко на всичко представляват 9% от портфейла ни - 6% е строителството и 3% туризъм.
Твърдеше се, че сте затруднени с парите заради предстоящи плащания по облигации.
- Нямаме други плащания тази година. През януари погасихме 200 млн. евро - първата еврооблигация за България, която беше 3-годишна. Но когато теглиш еврооблигация, знаеш кога трябва да я върнеш и естествено бяхме подготвени и си платихме, което беше много важен сигнал към международните пазари. По този начин показахме, че сме финансово независими. Много банки, например в Казахстан, зависят от международните пазари, вземали са сериозен ресурс и когато дойде кризата, те нито могат да вземат отново, нито могат да върнат. Тяхната национална банка им наля пари и се пооправиха.
Понеже България не е много известна, беше добре за страната, за инвеститорите и за банката да покажем, че сме независими и че плащаме в ситуация на световна финансова криза.
Забелязва се напрежение в клоновете ви. Можете ли да посрещнете едно масирано теглене на пари, ако дойдат хора да си ги искат?
- Можем. Който се чувства несигурен, може да си изтегли парите. Но ще си загуби лихвата. Това трябва да се знае. Банката от това няма да загуби, защото излиза, че парите са стояли при нас без лихва. Затова искаме да предупредим клиентите си, че ще си загубят лихвата заради слухове. Досега всички казваха, че муха и банка се убиват с вестник, в случая се опитват да го направят със слухове. Защо няма нито една официална информация, в нито един вестник срещу ПИБ? Защото слуховете не отговарят на истината. Вярно е, че има хора, които теглят. Организирали сме всичко, приготвили сме повече пари в брой. Но някои така са се уплашили, че сутринта дойде един човек при мен и ми казва: "Вчера не можах да си изтегля пари от картата". Казвам му: "Господине, елате с мен. Аз ще си изтегля пари от моята, за да видите, че всичко е наред." Изтеглих и го свързах с картовия отдел... Аз ги разбирам хората. Ако не могат да направят някаква операция и ако са чули тези слухове, нормално е да се чувстват некомфортно.
Вероятно реагират, защото точно сега въведохте и новата си Ай Ти система, което винаги е съпроводено с трудности.
- Ай Ти системата се готви от две години и не може след като сме вкарали толкова пари в нея, да я държим. Освен това има контрагенти, които са наети за инсталирането й. Трябваше да я направим. Може би пускането й съвпадна със слуховете, но то беше планирано. Много хора ме пипат защо сменихме системата? Но старата беше от основаването на банката през 1993 г. Тя е подновявана, но не може да предложи на клиентите високо качество и не може да обслужи много клиенти. Имаше случаи, когато тя е спирала, бъгясвала се е, задръствала се е. Но тогава нямаше проблем човек да изчака. Можете да си представите каква информация от едната система трябваше да мигрира към новата. Имаме половин милион клиенти. Дори скоро чух за една друга банка, че системата им не е работила 6 ч. Аз лично бях в банка в Германия, когато казаха: "Стоп, системата ни спря". Навсякъде се случват временни прекъсвания. Вероятно слуховете нарочно се пуснаха, когато въвеждаме Ай Ти системата си. Когато един клиент види, че нещо не става, веднага си задава втория въпрос. Аз не ги обвинявам хората, те са жертви на тези слухове.