Интересът към депозитите ще се запази
Какво е мнението ви относно промените в закона за потребителския кредити? Ще има ли негативни отражения за банковия сектор?
Законът все още не е публикуван в Държавен вестник, но от текстовете на проекта може да се заключи, че действащата в момента банкова практика в тази област в голяма степен отразява неговите изисквания. Промените в закона са изцяло в защита интересите на потребителите и са в унисон с Европейското законодотелство. Така че няма как законът да породи негативни отражения в банковия сектор.
Банковият сектор не бе силно засегнат от кризата, в какво състояние е той в момента? И какви са очакванията ви за развититето му?
Банковата система в България е стабилна, добре капитализирана и функционира гладко - видно е от данните, които БНБ публикува. Нашите прогнози са, че през настоящата година ще се възстанови интереса към кредитирането, а ние като банка, която традиционно лансира иновативни продукти на пазара, ще акцентираме върху нови продукти с добавена стойност за клиентите с цел да разширим портфолиото си от банкови услуги и продукти и да удовлетворим клиентските потребности.
Какви са прогнозите ви относно кредитирането, смятате ли, че през настоящата година ще има повече хора, които ще могат да си позволят да теглят заем?
И в момента има търсене на кредити. Темповете не са както през 2006 - 2007 г., но търсенето е по-голямо в сравнение с 2009 г. Цените на някои стоки и услуги също намаляха и това в голяма степен стимулира хората да потребяват. Намалените лихвени нива по потребителските кредити на ПИБ са именно в отговор на нуждите на нашите клиенти.
Според нашите анализи увеличението при ипотечните кредити и при кредитните карти ще е еднакво. В момента ипотечните кредити са по-малко, тъй като наблюдаваме застой при предлагането на нови имоти. В същото време обаче пазарната ситуация е такава, че атрактивните цени на недвижимите имоти са факт и много хора искат да се възползват.
Кредитните карти са продукт, който има множество предимства - те дават достъп до средства по всяко време и в целия свят. В отговор на клиентските очаквания и тенденции, Първа инвестиционна банка облекчи значително условията за издаване на кредитни карти. За кредитна карта може да се подаде он-лайн заявка на корпоративния ни сайт или с едно обаждане в Контакт центъра на банката - процедурата е бърза и улеснена и клиентът трябва да посети офис само веднъж, за да си получи картата.
През изминалата година отпустнатите потребителски заеми се свиха осезаемо, какви обеми можем да очакваме през тази година? Предвиждате ли някакви промоции за заемите на домакинствата?
Очакванията ни са през тази година да има умерен ръст на кредитирането при всички клиенти. Реалистичната прогноза е кредитирането на домакинствата и гражданите да се увеличи с 15-20 % годишно. Този ръст е нормален и съответства на пазарната ситуация.
В началото на месец март предложихме на нашите клиенти нови, по-добри условия за потребителско кредитиране - намалихме лихвените нива средно с 2% и удължихме срока на кредитите до 120 месеца (досега те бяха 84 месеца). За да услесним още повече клиентите си намалихме и документите, които се изискват при кандидатстване за потребителски кредит.
Лошите кредити все още продължават тенденцията за увеличение, в какви нива проблемните заеми биха били притеснителни за банковата система?
Факторите, които оказват влияние върху ръста на лошите кредити, са много. Един от основните е нивото на безработицата - колкото по-голям е този процент, толкова повече той се отразява на лошите кредити. Но тук е важно да се подчертае, че банките са партньор на клиентите си и правят много, за да им помогнат, когато имат трудности. Апелираме към кредитополучателите да се обръщат към банката, когато имат затруднения да изплащат кредитите си - партнирайки си с банката, ще преодолеят по-лесно трудния период.
Падането на лихвите е факт. Но защо, когато кризата наложи тяхното вдигане – това стана с много по-бърз темп при кредитите, а сега - ставките по депозити се топят по-бързо? И от тук нататък какво да очакваме?
Депозитите са сигурни и предоставят висока доходност – логично е да са предпочитана инвестиция за клиентите ни. Убедена съм, че и през 2010 г. интересът към депозитите ще се запази, въпреки че лихвените нива намаляват.
При компаниите, например, свободните средства са депозирани в банка и ще останат там докато не се променят пазарните условия и бизнес средата, за да започнат инвестиции в нови проекти и разширяване на вече съществуващия бизнес. Не трябва обаче да забравяме, че основни спестители на пари са домакинствата и гражданите – техните спестявания са двойно повече от тези на бизнеса. При тях също интересът към депозитите ще се запази – все пак те са по-консервативни и по-внимателни при харченето.
Какви са приоритетите на ПИБ за настоящата година?
И през тази година банката ще продължи да провежда политиката си в полза на клиента и ще се стараем в още по-голяма степен да повишим качеството на обслужване.
Приоритет в работата ни ще е да затвърдим лидерската си позиция в картовия бизнес, както и да продължим да сме една от водещите банки при корпоративното финансиране с акцент върху програмите, свързани с усвояване на средства от Структурите и Кохезионния фондове на Европейския съюз.
Със сигурност ще предложим и много нови и интересни банкови продукти и услуги, отговарящи на нуждите и очакванията на клиентите. Като пример тук мога да посоча оптимизиране на виртуалното банкиране, което става все по-предпочитано от клиентите ни.