Госпожа Тодорова, от последната статистика на БНБ става ясно, че лихвите по кредитите и депозитите продължават да падат. ПИБ също намали лихвите по потребителските кредити. Ще има още понижения на лихвените нива?
През годината ще наблюдаваме плавно понижение на всички лихвени проценти, както по депозитите, така и по кредитите. Този процес е начало на трудното и постепенно преодоляване на икономическата криза в страната. Той включва, разбира се и много други действия - например стимулиране на бизнес активността, а също и полагане на всички усилия за усвояване на средствата по европейските програми. Една част от действията са на правителствено ниво и държавата трябва да ги извърши. Банките като много важен субект в икономическоно пространство също трябва да имат своя дял. Намаляването на лихвите по кредитите е ключов елемент в процеса на преодоляване на икономическата криза. Ние в Първа инвестиционна банка сме го започнали,като лихвените нива по потребителските ни кредити намаляха средно с около 2%.
Какви мерки трябва да предприеме правителството?
Най-важното е да се стимулира бизнес активността - тогава потреблението също ще се увеличи. Един от ключовите фактори за преодоляване на последиците от икономическата криза е именно повишаване на потреблението. В ПИБ намалихме лихвите по потребителски кредити, именно защото искаме да стимулираме хората да потребяват повече стоки и услуги. Това ще даде тласък на производство на нови продукти, предлагане на нови услуги и по този начин ще се се стимулира икономиката като цяло.
Можете ли да направите прогноза до какви нива ще паднат лихвите?
Трудно ми е да се ангажирам с прогноза, защото намаляването на лихвените нива зависи от много фактори. Изключително важни са мерките, които ще вземе правителството. Във всички случаи към края на годината лихвените нива ще са с 1 - 2% по-ниски от тези в момента.
Как се развива в момента потребителското кредитиране?
Има търсене на кредити. Темповете не са както през периода 2006 - 2007 г., но има увеличение на търсенето в сравнение с миналата година. Цените на някой стоки и услуги са доста по-ниски и това в голяма степен стимулира хората да потребяват. Намалените лихвени нива по потребителските кредити на ПИБ са в отговор на нуждите на нашите клиенти.
Моите очаквания са да има умерен ръст на кредитирането при всички субекти през тази година. Очаквам еднакво разпределение между ипотечни кредити, потребителски кредити и кредитни карти. Търсенето на ипотечни кредити в момента е по-малко, защото няма толкова много нови завършени имоти. В същото време обаче има имоти на доста атрактивни цени и някой хора искат да се възползват. Кредитните карти се налагат все повече на пазара, защото дават достъп до средства по всяко време и в целия свят. За да отговорим на очакванията на нашите клиенти, ние в ПИБ облекчихме условията за отпускане на кредитни карти – възможно е клиентът да подаде по електронен път (online) своето искане или да заяви това чрез Контакт центъра на банката. Посещението на банковия клон от страна на клиента е само веднъж за получаване на кредитната карта.
Какво разбирате под умерен ръст на кредитирането?
Кредитирането на домакинства и граждани ще се увеличи с 10 до 15%. Този ръст е нормален и съответства на пазарната ситуация. В средата на годината очакваме да дадат резултати антикризисните мерки от страна на правителството, които биха могли да ни накарат да коригираме тази прогноза.
Кредитирането ще се увеличава, а ще продължи ли растежът на лошите кредити?
Много са факторите, които оказват влияние върху ръста на лошите кредити. Един от тях е нивото на безработица в страната и аз се надявам, че ще бъдат предприети всички мерки то да не увеличава повече. Ако това се случи, не очаквам да има ръст на лошите кредити. Като цяло банките винаги се стремят да помогнат на клиентите, които имат трудности. Посланието ми към кредитополучателите е да се обръщат към банката, когато имат затруднения да изплащат кредитите си. Те трябва да са знаят, че тя е техен партньор и във всички случаи ще намери формула за преодоляване на затрудненията.
Лихвите по депозитите също падат. В същото време няколко банки прогнозираха в анализите си, че интересът към влоговете ще продължи. Вашите очаквания какви са?
Определено смятам, че интересът към депозитите ще продължи, независимо, че лихвите намаляват. При юридическите лица свободните средства, депозирани в банка, ще останат там докато не се променят пазарните условия и бизнес средата, за да започнат инвестиции в нови проекти и разширяване на вече съществуващия бизнес.
Но все пак основният спестител на средства са домакинствата и гражданите. Те имат двойно повече спестявания в сравнение с юридическите лица. При тях също очаквам интересът към депозитите да се запази, защото те са по-консервативни и по-внимателни в харченето.
Казахте, че парите на фирмите в момента са във банките. А не е ли по-добре те да се инвестират, а не само да се чака нещата да тръгнат в по-добра посока?
Да, добре е да се инвестират, но има редица други елементи, които оказват влияние а този процес. Един от тях е рискът на средата. Трябва да има благоприятна бизнес среда както в страната, така и в чужбина, за да сме свидетели на инвестиции и развитие. За съжаление в момента тя не е много благоприятна и е разбираем консерватизма на фирмите да инвестират.
От какви продукти имат нужда клиентите сега?
Клиентите имат различни нужди. Тези, които имат свободни средства, искат да вложат парите си при максимално висока доходност. За тях е много важно да получат качествено обслужване в удобно място и време. Кредитополучателите пък искат да са спокойни, че ако имат проблеми с погасителните вноски, банката е готова да им помогне. Много интересни за клиентите са продуктите, които имат висока добавена стойност, както и иновативните продукти. Онлайн банкирането, например, е много удобно, ценно и полезно, защото може да се използва по всяко време и от всяка точка на света.
Как ще се развива банковия сектор през тази година според Вас?
Моето виждане е че ще има ръст на кредитирането, депозитите също ще са с голям акцент; ще се наблегне и на иновативните продукти с висока добавена стойност за клиентите. Така ще увеличим набора от банкови услуги за нашите клиенти, защото трябва да сме още по-интересни и привлекателни.