Бизнесът и технологиите трябва да вървят ръка за ръка
Въпросите зададе Надежда Джоргова, сп. "Акаунт"
Г-н Молдовански, какви предизвикателства срещате във вашата работа? Кое е най-голямото предизвикателство пред ИТ дирекцията на една банка?
Организационната структура в ПИБ поставя ИТ като част от дирекция Операции с цел постигане на максимална синергия между технология и бизнес. Този организационен подход е обоснован от факта, че в днешно време да говорим само за технологии или само за бизнес е немислимо, особено, когато става въпрос за банковия сектор. Технологията определя насоките и границите, в които ще се развива бизнеса, т.е. какви продукти и услуги бизнес дирекциите могат да предложат на клиентите на банката. В тази връзка основното предизвикателство е максимизирането на пределната полза от инвестициите в технология. Бизнес дирекциите изискват от ИТ внедряването на банкови продукти с все по-сложна бизнес логика. ИТ следва да предостави максимално автоматизирани решения, които да минимизират разходите за внедряване и периода между дефиниране на изискванията до пускането в експлоатация. Именно процесът, в който заедно с бизнес дирекциите съпоставяме разходите, които трябва да направим за дадено решение с ползите, които бихме могли да постигнем от имплементацията на това ново решение е най-голямото предизвикателство.
По какъв начин се справяте с тези предизвикателства? Кой е най-правилният начин за съвместяване на бизнеса с технологиите?
ИТ и бизнес дирекциите следва да общуват използвайки общ език, да са склонни да правят компромиси и никога да не забравят, че работят в екип с обща цел. За да се постигнат тези на пръв поглед невъзможни изисквания трябва и двете страни в процеса да се запознаят с особеностите, изискванията и ограниченията присъщи на другата страна. За да отговорим на тези изисквания в ПИБ създадохме дирекция Операции, която съвместява технологични и бизнес познания.
Оценява ли се мястото на информационните технологии от банката? Каква подкрепа оказва мениджмънта ПИБ на дирекция Операции?
Мениджмънтът на ПИБ отделя особено голямо внимание на технологията в банката, защото технологичната инфраструктура управлявана от ИТ е съществен източник на конкурентно предимство и е основен участник в процесите по предоставяне на продукти и услуги на клиентите. Именно заради огромната подкрепа, която мениджмънта оказва на ИТ, ПИБ е известна на българския финансов пазар като най-високо технологичната банка, която работи с банкови информационни системи, които са приети за стандарт в тази индустрия.
Доколко клиентите на банката използват интернет банкирането? Каква ИТ инфраструктура осигурява тази услуга?
Статистиките, които събираме за използването на Виртуалния банков клон на ПИБ сочат, че средно 40% от ежедневния обем платежни нареждания се инициира през виртуалния клон. През интернет банкирането могат да се извършват всички видове разплащания в местните платежни системи, плащания към бюджета, плащания във валута към местни и чуждестранни банки. Клиентите на виртуалното банкиране имат достъп до разнообразна информация за техните сметки и карти и извършените трансакции по тях.
Инфраструктурата, осигуряваща услугата интернет банкиране, включва хардуер за управление на натоварването, ферма от три уеб сървъра и три Oracle Application сървъри. Заявките от клиентите се посрещат от хардуер за управление на натоварването, които ги разпределя към уеб сървърите. Уеб сървърите подават заявките към апликейшън сървърите, които генерират XML заявки към основната база данни.
Какво е мнението Ви за аутсорсинг на отделни ИТ дейности и цели информационни системи?
Аз подкрепям идеята за аутсорсинг на дейности и услуги, но считам, че не след достигането на определено ниво на развитие банкова институция може да аутсорсва цели системи, само ако те не са свързани със основната дейност на банката. Икономиите, които ще бъдат реализирани от аутсорсинг на основни системи не би компенсирал липсата на гъвкавост, която е свързана с ползването на стандартни решения. Ползваме аутсорсинг на услуги свързани с възстановяване на операции при инциденти (disaster recovery). Тази услуга включва хостване на хардуер на ПИБ в дейта център на институция специализирала в предоставянето на такава услуга. По този начин можем да подсигурим продължаването на операциите на банката при тотална загуба на основния дейта център на ПИБ на една приемлива цена и съгласно изискванията на добрата практика в тази област.
Напоследък е много актуална виртуализацията. Намира ли място тя в банката?
Използването на виртуализация е широко застъпен в ПИБ. Чрез виртуализация постигаме двойна употреба на голяма част от хардуера в disaster recovery центъра на ПИБ. Например сървъра, на който е разположена базата данни на основната банкова система представлява хост за няколко виртуални машини – една от тези машини е репликата на базата данни на основната банкова система, а другите машини са тестови среди, които позволяват структурирано управление на промяната. В нормална ситуация на репликата на базата данни на основната банкова система са алокирани лимитирано количество ресурси, които да поддържат репликацията на данни. При евентуален инцидент, когато се наложи прехвърлянето на операциите в бекъп центъра, всички тестови виртуални машини ще бъдат спрени и 100% от ресурсите ще бъдат алокирани на репликата на базата данни на основната банкова система. Виртуализацията ни позволява да бъдем енергийно ефективни и да оптимизираме процеса по администриране на сървърите ни.
Кои са най-актуалните проекти пред ПИБ?
По отношение на клиентско обслужване имаме множество отворени проекти. Основната ни задача е непрекъснатото подобряване на услугите, които предлагаме на клиентите си. Например, когато за пръв път предложихме интернет банкирането с новата система FlexCube, системата ни беше добре издържана във функционален аспект, но не и по отношение на дизайн на потребителския интерфейс. В рамките на четири месеца, следвайки препоръките на нашите клиенти, съумяхме да предоставим обновена версия на Виртуалния банков клон на ПИБ.
По отношение на картите работим върху предложение за програми за лоялност, което ще бъде записано в чипа на картите. С това ще предложим огромен набор от допълнителни услуги към собствениците на дебитни и кредитни карти с логото на ПИБ, като възможности за пазаруване, за отстъпки и т.н.
Скоро ще предложим на нашите клиенти и възможност да използват устройства за аутентикация с еднократна парола, които ще позволят интернет и телефонно банкиране при високо ниво на сигурност.