Първа инвестиционна банка АД (Банката), водена от разбирането, че превантивното управление на рисковете и организационната култура на доверие и прозрачност са в основата на навременно и ефективно решаване на всеки един проблем при възможно най-висока степен на поверителност, осигурява възможност за вътрешно подаване на сигнали в съответствие със ЗЗЛПСПОИН.
КОЙ МОЖЕ ДА ПОДАВА СИГНАЛ ЧРЕЗ КАНАЛА ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ?
Всяко физическо лице, което има информация за нарушение в/от Банката, станало му известно при или по повод изпълнение на трудовите и служебните си задължения или в друг работен контекст, вкл. когато отношенията са прекратени към момента на подаване на сигнала.
ЗА КАКВО МОГАТ ДА СЕ ПОДАВАТ СИГНАЛИ ПО РЕДА НА ЗЗЛПСПОИН?
Сигнали по ЗЗЛПСПОИН могат да се подават за нарушения на българското законодателство или на посочените в Закона актове на Европейския съюз в областите по чл. 3 от ЗЗЛПСПОИН, свързани с дейността на Банката.
КАКВА ИНФОРМАЦИЯ Е НЕОБХОДИМА ЗА РЕГИСТРИРАНЕ НА СИГНАЛ?
За регистриране на сигнал се използва Формуляр по образец (приложен по-долу), утвърден от централния орган за външно подаване на сигнали – Комисия за защита на личните данни (КЗЛД), който трябва да съдържа най-малко следните данни:
- трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;
- имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;
- конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е било извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на сигнализиращото лице;
- дата на подаване на сигнала;
- подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.
Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т.ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.
КАК МОГАТ ДА СЕ ПОДАВАТ СИГНАЛИ?
Сигнали могат да се подават писмено или устно.
Писмен сигнал се подава:
- чрез електронна поща на адрес: hotline@fibank.bg – необходимо е сигналът да бъде подписан с квалифициран електронен подпис (КЕП);
- по пощата на адрес: гр. София, бул. „Цариградско шосе“ № 111 П, п.к. 1784, като под адреса на получателя се изпише текст „Сигнал по ЗЗЛПСПОИН“ - необходимо е сигналът да бъде саморъчно подписан.
Устен сигнал се подава:
- на телефон 02/ 800 2888, в рамките на установеното работно време на Банката;
- чрез лична среща, в уговорен със служителя, отговарящ за приемането, регистрирането и разглеждането на сигнали подходящ ден и час, по искане на сигнализиращото лице. Времето за лична среща се уговаря чрез посочените телефон и електронна поща.
Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляра от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали. На подаващия сигнала се предлага да го подпише, при желание от негова страна.
КАК ЩЕ ПРОЦЕДИРАМЕ С ВАШИЯ СИГНАЛ?
- Незабавно ще го придвижим за разглеждане от компетентните служители.
- Ще го разгледаме безпристрастно и професионално при възможно най-висока степен на поверителност.
- В срок от 7 дни след получаването на сигнала служител, отговарящ за разглеждането му, ще потвърди получаването и ще Ви предостави информация за регистриране на сигнала и неговия Уникален идентификационен номер (УИН) и дата на получаване на сигнала. Този уникален идентификационен номер се прилага към всяка следваща информация или комуникация във връзка със сигнала.
- Ще предприемем необходимите мерки за преустановяване на нарушението, ако има такова или за предотвратяването му, ако не е започнало.
Моля, да се има предвид:
- По анонимни сигнали или сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години, не се образува производство;
- Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни;
- Сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения, се връщат с указание към сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и за отговорността, която носи за набедяване;
- В случай че сигналът не отговаря на изискванията на Закона за подаването му, сигнализиращото лице се уведомява, с цел отстраняване на допуснатите нередовности. Ако същите не бъдат отстранени в 7-дневен срок от уведомлението, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
ИМА ЛИ РАЗЛИКА МЕЖДУ СИГНАЛ И ЖАЛБА?
- Да, подаването на сигнал чрез канал, осигурен от Банката, е различно от подаването на жалби, свързани с клиентско обслужване, банкови продукти или услуги.
- Жалба се подава по реда на „Процедурата за подаване и разглеждане на жалби на клиенти“, публикувана на адрес www.fibank.bg. Сигнал по ЗЗЛПСПОИН се подава по реда, посочен по-горе.
- Предмет на жалбата са отношения между Банката и клиент, възникнали по повод сключен договор или ползване на услуга/продукт.
- Предмет на сигнала по ЗЗЛПСПОИН са твърдения за нарушения на българското законодателство или актове на Европейския съюз по чл. 3 от ЗЗЛПСПОИН, станали известни на подаващия сигнала в работен контекст.
- Външен компетентен орган за подаване на жалби е Комисията за защита на потребителите. Външен компетентен орган за подаване на сигнали е Комисията за защита на личните данни.